Panama kanaal

panama_canal1Het Panamakanaal is een 44 zeemijl (81 km) lang kanaal in het Centraal-Amerikaanse Panama. Het loopt dwars door de landengte van Panama, ruwweg in een noord-zuid richting, en verbindt de Caraïbische Zee met de Grote Oceaan. Het kanaal is een belangrijke ader in het intercontinentale transport omdat men niet meer om Zuid-Amerika heen hoeft te varen. Het kanaal is tevens de scheiding van de Noord- en Zuid-Amerikaanse continenten. Het kanaal bestaat al 95 jaar, en is in tegenstelling tot het Suez-kanaal nooit afgesloten geweest i.v.m. oorlogshandelingen.

Panamax; maximum afmetingen voor schepen;

  • Lengte: 294,1 m (965 ft)
  • Breedte: 32,3 m (106 ft)
  • Diepgang: 12,0 m (39.5 ft) in tropisch zoet water

    • De diepgang van een bepaald schip is afhankelijk van het zoutgehalte van het water.
  • Hoogte: 57,91 m (190 ft) boven de waterlijn

Locks in Panama Canal 7Schepen moeten binnen de maten vallen, maar een gevolg is geweest dat schepen tot op de panamax-maten worden gebouwd. Een dergelijk schip meet circa 65.000 ton. Voor het manoeuvreren door de sluizen vaart het schip niet alleen op eigen kracht, maar wordt het ook getrokken door locomotieven die aan weerszijden op de wal rijden.

Naar huidige maatstaven is de Panamax klasse een middelgroot schip. Veel containerschepen, tankers en bulkcarriers zijn te groot om door het Panamakanaal te kunnen varen. Deze moeten dus om Kaap Hoorn varen, en worden dan ook Capesize genoemd: te groot voor het Panamakanaal.

De locomotieven die de schepen de sluis doortrekken worden muilezels genoemd.(Mules)

Bij het ontwerp van de sluizen, spuien ze water van sluis naar sluis, om zo min mogelijk zoet water te verliezen. (hergebruik)
De sluizen werken dus altijd in tegengestelde richting.

Locks in Panama Canal 2Navigatie;

De doorvaart door het kanaal duurt ongeveer 10 uur. Als je van de Atlantische kant komt, vaar je onder beloodsing bij Cristobal het kanaal in.

Als eerste worden de Gatun-sluizen gepasseerd; in drie stappen (sluizen) ga je 26 meter omhoog. Als je in de hoogste sluis ligt, heb je een mooi uitzicht over de lager gelegen sluizen. Via het Gatun-meer en de Gaillard-kloof, dit is het smalste deel van het kanaal, kom je bij de Pedro Miguel-sluis, waar je weer 10 meter omlaag gaat en door het Miraflores-meer vaart. Via de Miraflores-sluis kom je bij Balboa in de Stille Oceaan.
In het kanaal vaart het schip op eigen kracht, maar door de sluizen wordt het schip door locomotieven getrokken: 4 of 6 stuks, afhankelijk van de grootte van het schip.De locomotieven moeten het schip in het midden van de sluis houden tijdens het schutten.

Responses

  1. leuk

  2. De vaart door het Panamakanaaal maakte heel veel indruk op een assistent-telegrafist die zijn eerste reis maakte op de Pericles/PGRZ van de KNSM!


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: