Drank smokkelen

De Koraal schepen zaten vrijwel niet op een vaste lijndienst en ook hadden we geen Chinezen aan boord, dus werd er over het algemeen niet veel gesmokkeld. Behalve dan voor eigen gebruik. Zodra we wisten dat we een Nederlandse of Belgische haven zouden aanlopen, er driftig plannen werden gesmeed om een voorraad drank ergens aan boord te verstoppen, en dan op een dusdanige slinkse wijze dat de douane of zwarte bende, deze niet zou ontdekken.

smugglerIk maakte meestal gebruik van de apparatuur in de radiohut, waar onder in de hoofdzender, achter de hoogspanningstrafo ruimte was om een aantal flessen drank te verstoppen. Op die apparatuur zaten waarschuwingsstickers dat het openmaken van desbetreffend compartiment levensgevaarlijk was. Een zeer effectief plekje, want ik ben nooit gepakt. Ik nam dan ook niet echt veel mee, dus de schade voor de Nederlandse staat aan misgelopen accijns viel mee.

De machinisten gebruikten meestal de machinekamer als verstopplaats, in valse tanks, in de stuurmachine, onder de plaat of andere listig gevonden  plekken. De stuurlui, moesten gebruik maken van de opbouw, of een aantal hokken onder in de bak, waar de zwarte bende meestal als eerste ging zoeken. Nu had een van de WTK´s een volgens hem goede plek gevonden en wel achter de filters van de airconditioning units. Nu was hij iets te snel en te enthousiast van stapel gelopen want hij had de flessen al verstopt toen we nog tegen de Portugese noord moesten opboksen, en we de Golf van Biskaje nog door moesten.

Het schip was leeg en de deining in de golf van Biscaje kwam van WZW in, dus dat betekent dat het schip flink gaat slingeren. En op een gegeven moment hing er een prettige, maar indringende dranklucht in het hele schip. De flessen van de WTK, waren door de deining tegen elkaar kapot gevallen, en de alcohol dampen verspreidden zich via de airco door het hele schip. We hadden nog een dag of wat om het schip te luchten voordat we aankwamen, maar voor iemand die van buiten de opbouw binnen kwam, was de dranklucht nog goed waar te nemen.  Die reis is de zwarte bende niet aan boord gekomen.

Nu had Koraal een bootje, de Coral Meandra, en dat zat al jarenlang op een vast contract, tussen Köping  en Södertalje in Zweden en Ventspils, toen nog deel uitmakend van de USSR. Ik heb hier maar één reisje op gemaakt, en we lagen meer voor de kant in Zweden dan dat er gevaren werd.  Er werden een of twee reisjes per maand gemaakt, een vracht met ammoniak.  Op de Coral Meandra zat vrijwel altijd een vaste crew, zoals Kapitein Vinke, die er trots op was het hoogste voedingcijfer van de vloot te hebben. Nu werd er op de Coral Meandra dan ook bijzonder goed gegeten, en de dagelijkse borrelhap was uitstekend, met chatka krab en echte Russische kaviaar. chatka crabTussen Zweden en Ventspils/Letland werd door velen wel gesmokkeld, zoals sigaretten, spijkerbroeken, nylonkousen, kouwgom e.d. wat naar Ventspils gesmokkeld werd. Vanuit Ventspils probeerden sommigen zilveren Roebels vanuit de Tsarentijd te bemachtigen. Ik heb er niet zo aan meegedaan, ik ging in Ventspils vrijwel niet de wal op.

©2009 Dick Bal

Brazilie

Reacties

  1. Leuk al je verhalen. Ik heb ook op de Meandra met kapitein Vinke gevaren. Mijn eerste reis was op de Maendra. Ook op de Isis naar Santos. Ik herken al je verhalen. Heel leuk om te lezen. Ook het verhaal van de love story in Santos. Ik heb van 1979 tot 1983 gevaren. Ik heb sommige van je verhalen en foto’s aan mijn kinderen en vrouw gisteren gestuurd.

    • Hallo Frans, Bedankt voor je reactie! Je naam komt mij bekend voor, ik weet niet of we elkaar een keer hebben afgelost, misschien toen ik naar de Meandra ging. mvg / Dick


Plaats een reactie