Today no draught

dover_strait_tssIn het Engels kanaal, en een gedeelte van de Noordzee bestaat het TSS (Traffic Separation Scheme), welk verkeerscheiding-systeem begin jaren 80 is ingevoerd. Dit systeem is ingevoerd na een aantal dramatische scheepsrampen, waarbij voornamelijk de Franse kust ernstig door olie bevuild werd. Nu moet je als schip je van te voren via de VHF (marifoon) aanmelden, en diverse gegevens aan het TSS-centrum doorgeven, zoals lengte, diepgang, gevaarlijke lading e.d.
In het begin gaf dat nog wel eens problemen, vanwege dat Stuurlui of Kapiteins van met name derde wereld landen niet op de hoogte waren van het verkeerscheidingstelsel, of zelfs weigerden instructies op te volgen.

Ik herinner een moeizaam gesprek op de VHF van de TSS verkeersleiding en een Grieks schip. Het gesprek verliep zo ongeveer als volgt:
Het is een verkorte uitvoering, want het werkelijke gesprek duurde zeker een minuut of tien.
+ TSS Dover for Greek cargo vessel Pappa-total-loss (fictieve naam)
–  This is Greek vessel Pappa-total-loss for TSS , good morning
+ Hello Pappa-total-loss this is TSS, I need the following information from your ship, callsign, length-over-all, draught and IMO class of your cargo over
– This is Pappa-Total-loss for TSS, uuuhhh my callsign is  Sierra Victor Pappa Pappa (fictieve roepnaam) , length of my ship 122 meters over
+SVPP this is TSS, please state your draught (diepgang) and your class of cargo over
– TSS this is Greek vessel Pappa-total-loss, uuuhhh, today no draught over (vandaag geen diepgang)


Die gasten van TSS werden er helemaal gek van. Behalve dat die schepen niet de juiste informatie konden geven, voeren ze dwars door de traffic lanes heen. De Franse marine stuurde regelmatig een van hun schepen erop af, om het gedwaalde schip weer terug in de traffic-lanes te sturen.cnis-3


Plaats een reactie