Werkzaamheden aan boord

Werkzaamheden aan boord
Aangezien de Radio-Officier in eerste instantie aan boord is voor de beveiliging van mensenlevens op zee, zijn de activiteiten in de radiohut ´a priori´ gericht op uitvoering van de wettelijke luisterplicht op noodfrequenties.
ITU_logo_50x56Deze luisterplicht op noodfrequenties is ingesteld na de ramp met het s/s Titanic, waar diverse schepen in de buurt waren van de onheilsplek, maar niet op de hoogte waren van het gebeuren. Deze internationale wettelijke verplichtingen staan in het; “Manual for Use by the Maritime Mobile and Maritime Mobile-Satellite Services” uitgegeven door de ITU (International Telecommunication Union), een onderdeel van de Verenigde Naties.

Naast deze belangrijke activiteiten heeft de R/O tot taak alle communicatie met de wal te onderhouden. Vanwege zijn technische kennis op het gebied van radio- en navigatie-apparatuur, is hij de aangewezen persoon om de apparatuur te onderhouden en eventueel te repareren. Bij Koraal Scheepvaart Mij, is de R/O rechtstreeks in dienst bij de maatschappij, en heet R.E.O. (Radio & Elektronica Officier) Behalve de taken in de radiohut, wordt verwacht dat hij helpt bij het verhelpen van storingen in elektronische apparatuur in de Machinekamer en de controle kamers op de gas- en producten-tankers.

Een wacht voor de R/O bestaat uit de volgende werkzaamheden:

  • een achturige luisterwacht op de internationale noodfrequenties, 500 K/Hz en 2182 k/Hz, en eventueel kanaal 16 VHF
  • het nemen van nood- spoed- en veiligheids-berichten
  • het nemen van de verkeerslijsten van Scheveningen Radio
  • het nemen van verkeerslijsten van stations in het land van bestemming, of van stations waar verkeer van te verwachten is.
  • het nemen van weerberichten van verschillende kuststations
  • het nemen en uitwerken van persberichten van Radio-Holland/ANP via Scheveningen Radio
  • het maken van weerkaarten (nemen en tekenen), of het ontvangen van weerkaarten via facsimile apparatuur
  • dagelijks de positie van het schip doorgeven aan Scheveningen Radio
  • een tijdsein nemen voor het bepalen van de variatie van de chronometer(s), welke gebruikt worden voor de navigatie
  • dagelijks een radiopeiling nemen (indien onder de kust wordt gevaren)
  • het verzenden en/of ontvangen van telegrammen van kapitein, bemanning of passagiers
  • idem wat betreft telefoongesprekken via middengolf of kortegolf telefonie, of als we onder de kust varen via VHF
  • het bijhouden van het radiodagboek, waarin alles wat er zich tijdens de wacht afspeelt, moet worden vermeld
  • het bijhouden van de administratie, en bij Koraal Scheepvaart Mij ook het maken en uitwerken van inklaringsdocumenten, zoals b.v. bemanningslijsten.
  • bij het van wacht gaan testen van het Automatisch Alarm Toestel (A.A.T.) op de goede werking en dit apparaat daarna activeren

Sparks
kat stamp niet zo !

Andere werkzaamheden buiten de wacht om

  • Onderhoud en eventueel reparatie van de radio- en navigatie-apparatuur, antennes e.d.
  • Het onderhoud van de accu’s als onderdeel van de noodinstallatie.
  • Het wekelijks opmeten van de zuurdichtheid en klemspanning van genoemde accu’s en het invullen van het accurapport
  • Het testen van de draagbare sloepzender
  • Verhelpen van storingen in elektronische apparatuur in de machine-kamer of controle kamers (specifiek voor Koraal Scheepvaart Mij)

radiostation / PJUThoofdzender SRA MT1500

Reacties

  1. nostalgie voor mij. Ik heb zelf ook nog op de isis gevaren. (jaren 80).

  2. Goedendag,voor my ook nostslgie fsntastische tyd,indien u wilt een wso babbel is altyd welkom,om qrx? Om tks 73 bibi s u

    • Bedankt voor je reactie. Ik ben vrijwel dagelijks QRV op 14.027,5 MHz onder de roepnaam PY2UDB

      • Hoi Dick,
        ik ben ook weer QRV met een HF9V, Voor zover ik weet red ik daar nog niet mee maar ik ga zo nu en dan eens proberen om contact met je te maken op 14.027,5 (btw pse QRS 20w/min 🙂 )

      • Fred, de propagatie wordt weer wat beter. Voor contacten met Braziel vanuit Nederland is +/- 19:00z de beste tijd. Je kunt ook een DX-cluster (bijv. DX summit) in de gaten houden. Als je PY2-stations ziet langskomen, dan is de band open richting Brazilië. Ik pas mijn snelheid altijd aan, aan het tegen-station, dus 20 wpm is geen probleem.

      • Top. ik ben vanaf zaterdag twee weken op vakantie en blijf gewoon thuis dus ik ga het in de gaten houden en proberen rond 1900z (2100cet). Mooie tijd om weer binnen te zitten met het mooie weer hier. 🙂

      • Heeeel erg gaaf Dick deze site. Ik heb ook gevaren als RO tot 1985 en op school in RH Amsterdam gezeten. Leuk om al je teksten n foto’s te zien!

      • Hallo Martin, Bedankt voor je reactie.


Plaats een reactie